RAKYAT NEWS, Kesehatan – Sistem imun tubuh merupakan pertahanan tubuh terhadap serangan penyakit dan infeksi. Bagi menjaga sistem imun tubuh dalam keadaan baik, kita perlu memakan makanan yang membantu meningkatkan sistem imun.

Berikut ialah makanan yang membantu meningkatkan sistem imun badan:

1. Buah-buahan dan sayur-sayuran

Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber yang penting untuk membantu meningkatkan sistem imun badan kita. Buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan vitamin C seperti oren, jeruk, limau, kiwi, dan brokoli sudah terbukti meningkatkan fungsi sel-sel imun. Makanan ini juga kaya dengan antioksida yang membantu melawan infeksi dan kuman.

2. Ikan dan daging

Ikan dan daging membawa protein yang penting untuk membina dan memperbaiki sel-sel tubuh kita. Kedua-dua jenis makanan ini juga membawa zink, besi dan vitamin B yang penting bagi pembentukan sel darah merah dan sel-sel imun. Kita disarankan untuk memilih daging berkualiti dan ikan laut yang tidak tercemar. Contohnya ikan salmon, sarden, tuna dan daging ayam.

3. Produk tenusu

Kelebihan mengambil produk tenusu terletak pada kandungan kalsium dan vitamin D yang membantu memperkuatkan tulang dan gigi. Selain itu, produk tenusu seperti yogurt dan kefir mengandungi bakteria baik yang penting untuk meningkatkan sistem imun tubuh kita. Nyatakan memilih produk tenusu tanpa gula tambahan.

4. Madu

Madu mempunyai sifat antimikrobial yang boleh membantu mengatasi jangkitan dan membantu mengembangkan sistem imun badan. Madu juga mempunyai kandungan antioksidan tinggi yang boleh membantu melawan radikal bebas dalam tubuh kita. Kita dapat mengambil madu sebagai pengganti gula dalam minuman atau makanan yang kita buat.

5. Teh hijau

Teh hijau mengandungi flavonoid dan catechin, antioksidan yang boleh membantu melawan penyakit dan membina sistem imun badan kita. Kandungan teh hijau juga dapat memberikan kesan menenangkan untuk tubuh dan perasaan kita. Kita disarankan untuk mengambil dua atau tiga cawan teh hijau setiap hari untuk menyahut keperluan harian kita.